2020. augusztus 12., szerda

Az indulás napja, Turdossin és Chochołów érintésével - Egy hét a vadregényes lengyel Tátrában, 2020. július 20-27.

Egy röpke hetet töltöttünk a vadregényes lengyel Tátrában, amikor minden nap bakancsba bújtunk.
Az időjárás sajnos nem volt túl kegyes hozzánk, többször kapott el eső, amit az esőkabát ellenére a bőrünkön is éreztünk. Ezért bánatunkra több betervezett túránk is vagy elmaradt, vagy nem tudtuk úgy végigjárni, ahogy szerettük volna. De így is nagyon jól éreztük magunkat, eljutottunk nagyon szép helyekre. Egy kirándulásunk kivételével a többi mind új, általunk még nem járt csodálatos tájakra vezetett, pedig az előző években, régebben már kétszer is nyaraltunk itt, Biały Dunajecben. Jó elhelyezkedésének köszönhetően kiváló kiindulópontja a tátrai kirándulásoknak. Így mindenki válogathat a nehéz túráktól a könnyű, szinte sétautakig, bőven van kínálat. Mi inkább a könnyű utak felé kacsingattunk, amik bizony sokszor nem is voltak olyan nagyon könnyűek, mert hát a szintkülönbségeket így vagy úgy, de mindig le kellett győzni....

Felkapaszkodtunk magas hegyekbe, meredek sziklacsúcsra - ez utóbbira csak a férjem. Zubogó patakok és kisebb-nagyobb vízesések mellett haladtunk, 1200 m feletti tengerszemben úszkáló kacsákat etettünk. Fogaskerekűvel pillanatok alatt feljutottunk olyan helyre, ahonnan gyönyörű kilátás tárult a Tátra vonulatára.
Megnéztük, hogy hogy készül a bacówkában - a sajtkészítő műhelyben -  a finom tradicionális füstölt sajt,  a "polonikum", ami annyit jelent, mint nálunk a hungarikum. De nem csak néztük, hanem meg is kóstoltuk ezt az ételkülönlegességet, az oscypek-et, ami eredetileg juhtejből készül. De nagyon finom füstölt sajtok készülnek kecske- és tehéntejből is. És haza is hoztunk belőle, hisz lépten-nyomon árulják őket, piacokon, útmenti vásárokon....

Szállásunk a gurálok földjén, Biały Dunajecben volt, ahol az ugyanilyen nevet viselő folyó hömpölyög, kanyarog, és ahol megcsodálhatjuk a jellegzetes, helyi építészet népi remekműveit is. A Zakopánétól 10 km-re fekvő Biały Dunajec eme hangulatos panziójában minden reggel amikor kinéztünk az ablakon a Tátra mosolygott vissza ránk. Hol napsütötten, csalogatóan, hol felhőbe burkolózva, sejtelmesen, mintha azt súgta volna, hogy kiszámíthatatlan vagyok, ma még bármire felkészülhettek a hegyóriások között. De minden reggel svédasztalos reggeli is várt bennünket, sok-sok finomsággal. A vacsoráinkat még hazai "hidegtálak" is biztosították, illetve beültünk pizzériába, valamint étterembe, kocsmába. Ezek a kocsmák itt a falvakban és Zakopánéban is csak a nevükben kocsmák, inkább hangulatos, jellegzetes, fából épített éttermek, fogadók. Így megkóstolhattuk az ízletes lengyel ételspecialitást, a húsos pirogot, és ihattunk rá finom lengyel söröket.

Kicsit fáradtan, de élményekben gazdagodva tértünk haza.

Ebben az első sorozatban az indulás napjának látnivalóit nézhetjük meg. Először még a Felvidéken időztünk egy kicsit, itt Turdossinban álltunk meg, aztán a szlovák-lengyel határ közelében, de már a lengyel oldalon sétáltunk Chochołówban. Kellemes nézelődést mindenkinek....

A felvételek 2020. július 20-án készültek.

Útban Lengyelország felé, még a Felvidéken

Az Árva folyó, Kriva községnél....

Turdossin mesébe illő fatemploma - szintén még a Felvidéken

Turdossinban a temetőben áll a Mindenszenteknek szentelt fatemplom. 1390-ben épült gótikus stílusban, melyet később többször átépítették. Az egykori Árva vármegye legértékesebb, legszebb szakrális műemléke. A lengyel határra vezető út mentén álló fatemplomot gyönyörűen felújították, és 2008-ban hét másik szlovákiai fatemplommal egyetemben az UNESCO Világörökség részévé választották.

Még a falon kívül...

...és már a falon belül....

Kápolna a templomkertben...

Búcsú a fatemplomtól

Tovább Lengyelország felé....

Chochołów, a népi építészet természetes szabadtéri múzeuma, már Lengyelországban,
közel a szlovák határhoz

Még az autóból nézve a falu, aztán kiszálltunk és sétáltunk egy kicsit....

Közelebbi részlet az előző házról

Régen és ma is a ilyen öles szálfákból épültek házak....

Egy ajándékbolt portékái

Tábla az előző házon

A templom kívülről....

...és belülről

Az ehhez az úthoz kapcsolódó összes bejegyzés: