2013. augusztus 16., péntek

Kirándulás a Kościeliska dolinában - Nyaralás Bialy Dunajecben, a lengyel Tátrában, 2013 július 22-27.

A megérkezésünk utáni első napra valami könnyedebb túrát terveztünk, így esett a választásunk a Kościeliska völgyre, mivel ezt ismertük, 2004-ben már jártunk itt, és nagyon tetszett. A könnyű kis kirándulásból 24 km gyalogtúra lett, kb. 725 m szintbeli hegymászással, mivel útközben kitaláltuk, hogy a dolina végéhez eljutva nem fordulunk vissza, hanem "átsétálunk" a vele párhuzamosan futó Chochołowska dolinába, csak hát közben meg kellett mászni a két völgy közti hegyet.
Mindkét völgyben minden adott, ami egy kellemes és szép kiránduláshoz szükséges, kényelmes gyalogút, gyönyörű táj vadregényes patakkal, sziklákkal, kétoldalt magas hegyekkel....

Gyalogos utunkat a Kiry parkolónál kezdtük, ami 20 złoty egész napra. Ide Zakopane központján keresztül haladva a Chochołów határátkelő felé vezető 958-as úton lehet eljutni, ez kb. 6 km. Itt két nagy parkoló is van, könnyen észre lehet venni, viszont az útjelzőtáblán a Kiry felirat elég kicsi. Innen hamar eljutottunk a dolina bejáratához, ahol 4 złoty a belépő - mint minden tátrai belépéskor -, mivel az egész Tátra területe nemzeti park.
A völgy eleje kb. 930 m magasan van. Először egy réten haladtunk át, ahol egy kis sajtkészítő műhely - bacówka - működik, érdekes volt, ahogy népviseletbe öltözött férfiak kézzel formázták a sajtot, de sajnos fényképezni nem engedtek. Ezután egy kis kápolna, a Betyár kápolna mellett haladtunk el, aztán már végig a Kościeliskoi-patak mentén vezet az út, mely telis-tele szebbnél-szebb sziklaképződményekkel. Az úttól balra tábla mutatja, hogy hol lehet felkanyarodni a Fagyos-barlanghoz. Ezt mi most kihagytuk, és folytattuk utunkat az 1110 m magasan fekvő Ornak menedékház felé. Itt, a ház előtt néhány 10 méterrel vezet fel az út a bájos kis tengerszemhez, az 1235 m magasan fekvő Smreczynski stawhoz.

Innen visszaereszkedtünk a menedékházhoz - ahonnan átvezet az út a másik völgybe - majd megmásztuk a két dolina közti 1452 m magas hegyet, a másik oldalon lejöttünk 1058 m-re, majd ismét fel a 1137 m magas Chochołowska polanára, innen pedig gyalog vissza a dolinán keresztül Kirybe, a parkolóba. De ez már a következő fejezet lesz....

A felvételek 2013. július 23-án készültek.

Indulunk a dolinába...

A Betyár kápolna

A Kościeliskoi-patak, mely mentén végig haladunk a menedékházig

Sziklába vájt kis "szentély"

Egy fürdőző kismadár

Ilyen érdekes kövekkel van kirakva a patak melletti kőkorlát. Nekem olyannak tűnt,
mint egy kicsit gnóm emberfej.

A kis tengerszem, a Smreczynski staw

Az Ornak menedékház

Az ehhez az úthoz kapcsolódó összes bejegyzés: