2017. október 12., csütörtök

A csodálatos Megyer-hegyi tengerszem - Nyaralás a Zemplénben, 2017. szeptember 9-15.

Telkibányára való megérkezünk másnapján Sárospatakra - de előtte még a város fölött elhelyezkedő 324 méter magas Megyer-hegyen található csodálatos Megyer-hegyi tengerszemhez - látogattunk el.

Már a XV. századtól itt bányászták ki a gabonaőrlők és az érczúzók malomköveit, egészen a bánya 1907-ben bekövetkezett bezárásáig.
A bányászmunkások kisebb fülkéket vájtak maguknak a bánya falába, és itt is laktak.
A malomkövek fejtését és kidolgozását több évszázadon át szinte ugyanolyan technikával, szerszámokkal és kézi munkával végezték. Az egykori bánya fejtési gödrében mára jelentős mennyiségű csapadék gyűlt fel. Így keletkezett a napjainkban is megtalálható állandó vizű tó, melynek össztömege 4000 köbméter, legmélyebb pontja 6,5 méter. Azonban az akkumulálódott víz eltávolítására elvezető csatornákat alakítottak ki.
A tavat körbevevő sziklafalak maximum 70 méterre magasodnak a víztükör fölé.

Ma a tengerszem kedvelt túrázó és kirándulóhely, valamint geológiai feltárulás és kultúrtörténeti bemutatóhely is, ahol napjainkban jó állapotban levő ösvények találhatók a turisták számára, és információs táblák is segítenek tájékozódásban

A tavat és környékét 1997-ben természetvédelmi területté nyilvánították, melynek teljes neve: Megyer-hegyi Tengerszem Természetvédelmi Terület. Célja a csapadékvíz felgyülemlésével kialakult tengerszem sajátos botanikai, zoológiai és földtani értékeinek megőrzése.
Területe 1,07 hektár, egész évben szabadon látogatható. Kezelője a Bükki Nemzeti Park Igazgatósága. A park Magyarország egyik legkisebb ilyen jellegű védett területe.

Forrás:Wikipédia.

A felvételek 2017. szeptember 10-én készültek.

Innen, a Malomkőgyár utcából indultunk hosszú gyalogutunkra, egészen a tengerszemig

Mint utólag kiderült, autóval még sokkal tovább mehettünk volna...

...de így legalább hosszan gyalogoltunk a szőlőtáblák mellett, és kóstolhattunk is belőle... 😋

Ezek a szőlőtáblák is a Tokaji vidékhez tartoznak

Megérkeztünk a tengerszemhez....

A vízfelület sajnos kevés helyen látszik, az utóbbi időben megnövekedett növényzet miatt

A bányamunkások által kivájt lakások...

Már visszafelé, ismét a szőlők mellett...

Egyik fürt gyönyörűbb és finomabb mint a másik....

Kicsit lopkodtunk ezekből a finom szőlőkből - talán nem nagy bűn

Az ehhez az úthoz kapcsolódó összes bejegyzés:

1. Csodaszépek ezek a sziklás erdős tájak is!

2. Csipegettetek is? Én megtettem volna. Ilyen hosszú úton, nagy a kísértés. A sziklák csodálatosak.

1. Köszi Juju! A csipegetésnél kicsit többet ettünk, de azért hagytunk még a szüretelőknek :-)