2014. október 6., hétfő

A parádfürdői Palóc Piac meglátogatása és a Cifra Istálló megtekintése - Kirándulás a Mátrában, Parádfürdőn és környékén, 2014. szeptember 28.

A Parádfürdőn minden hónap utolsó hétvégéjén megrendezett Palóc Piacok egyikére már régóta szerettünk volna elmenni. Ez egy olyan kirakodóvásárféle, ahol jobbára kézműves termékek kaphatóak. Most az időjárás is olyan volt, hogy érdemes volt hosszabb útra indulnunk.

A piacon többféle finomságot is vettünk, például kolbászt, sajtot, édességet...
Aztán megnéztük a Cifra Istállóban a Kocsimúzeumot, mellyel pont szemben van a piac területe, így csak át kellett sétálni.
De megjártuk Recsket is, szerencsére csak az Emlékhelyet, ahol az ÁVH 1950. és 1953. között működtette a kegyetlen kényszermunkatábort.
Ezután még Recsken maradva megnéztük a tájházat is, de ha már itt voltunk, a szép őszi időben kirándultunk a Mátrában is, az Ilona-völgyi vízeséshez.
Utána pedig felmentünk a Galya-tetőre, és az ország "tetejére", az 1014 m magas Kékesre. E két utóbbira természetesen már autóval.

A felvételek 2014. szeptember 28-án készültek.

A Földanya havi Palóc Piac Kézműves és Kirakodóvására

A piac...

Üveggravírozás

Finom mangalica kolbászok

Kóstolni is lehetett

Lekvárok

Sörök...

Édességek, melyek aszalt gyümölcsökből, mogyoróból, pisztáciából stb.. készültek, természetese színezékkel...

Székely sajtok...

Ez egy nagyon finom, kemencében füstölt sajt

Itt sült a tócsni....

... s már az asztalunkon

A Cifra Istálló

Az épületet 1880-ban gróf Károlyi György építette Ybl Miklós tervei alapján. A Cifra Istálló ma Kocsimúzeumként. A díszes külseje és vörös márvánnyal burkolt belseje miatt kapta a Cifra nevet. A kocsiszínben lévő kiállítás bemutatja a világhírű magyar kocsikészítés történetét, a kovács és a bognárműhely kocsikészítéshez szükséges eszközeit, és Kocs község történelmi szerepét - hiszen e fontos közlekedési eszköznek a nevét számos idegen nyelv a magyarból, közvetve Kocs falutól kölcsönözte. Találhatunk itt: hajtószánt, városi szánt, "Eszterházy-kocsit", vadász kocsit, konflist, fiákert. A volt kocsiszínekben megtekinthető számos eredeti, XIX. és XX. Századi kocsi, hintó is. Az istállókban ma is gyönyörködhetünk a lovakban.

Részlet innen.

A Citfa Istálló az utca felől nézve...

...és már a kertből nézve

Az istálló belseje

Néhány lovat is láttunk

Kiállítás a kocsikészítésről, a kovács- és a bognárműhelyekről és eszközeikről....

Városi szán

Parádi hajtókocsi

Vadászkocsi

Hercegprímási díszhintó, mely a XIX. század elején, Bécsben készült. A Habsburg család tagjai használták, majd az esztergomi hercegprímás tulajdonába került. Vaszary Kolos prímás a Millenniumra díszhintóvá
alakíttatta a Kölber  kocsigyárban.

A díszhintó hátulról nézve

Zárt hintó

Az ehhez a naphoz kapcsolódó összes bejegyzés:

1. Azon a piacon de sok mindent tudtam volna vásárolni, talán csak a pénztárcám szabott volna határt?:-)) Nagyon szépek ezek a régi hintók!

1. Köszi Éva! Sajnos nekünk is határt szabott :-) De amit vettünk, az minden nagyon finom volt...

2. Micsoda pompás napotok volt ! Bőséges, igényes választék a piacon.... és plusz a kocsimúzeum ! Olvastam/hallottam már róla - örülök, hogy most képeket is láttam. Köszi !

1. Köszönjük szépen. Majd jön a folytatás is.....

3. Éva írta.........

Fantasztikus képeket láthattunk a piacról, s még fantasztikusabbakat -nekem legalábbis - a
    kocsi-múzeumból.. Ezek a régi szép kocsik, hintók olyan állapotban vannak, mintha most
    készültek volna el. Dicséret illeti azokat, akik ilyen állapotban megtudták őrizni őket. Illetve
    gondoskodnak karbantartásukról.
    Köszönjük a sok szép képet.

1. Köszönjük! Valóban jó állapotban vannak, gondolom működőképesek.....